4 فوریه 2022- اگرچه بیماری کبدی معمولاً با افرادی که مقادیر بیش از حدی الکل مصرف می کنند مرتبط است، اما می تواند مستقل از مصرف الکل نیز رخ دهد. این در مورد کسانی است که به بیماری معروف به "بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD)" مبتلا هستند. این بیماری به طور فزاینده ای شایع است و در واقع شایع ترین نوع بیماری کبدی در ایالات متحده می باشد که از هر چهار نفر یک نفر را مبتلا می کند. همچنین، مطالعات در سال های اخیر نشان داده است که افراد مبتلا به دیابت نوع 2 در معرض خطر بالای NAFLD هستند و این خطر با کنترل قند خون مرتبط است. شایع ترین علت مرگ در افراد مبتلا بهNAFLD ، بیماری قلبی عروقی است، در حالی که یک نوع از NAFLD به نامNASH (استئاتوهپاتیت غیر الکلی) باعث فیبروز و سیروز می شود و می تواند منجر به سرطان گردد.

یک گزارش جدید منتشر شده در مجله انجمن غدد درون ریز، اکنون نشان می دهد که اگرچه ارتباط بین  NAFLDو دیابت نوع 2 اثبات شده است، اما NAFLD به طور گسترده ای در بیماران دیابتی که به اندازه کافی برای NAFLD غربالگری نمی شوند، تشخیص داده نمی شود و ناشناخته می ماند.

نرخ پایین غربالگری برای  NAFLD

محققان به رهبری آناستازیا-استفانیا الکسوپولوس، از دپارتمان پزشکی دانشگاه دوک، سوابق 228 بیمار مبتلا به دیابت با کنترل‌ ضعیف را بررسی کردند. میانگین سنی آنها 58 سال بود و از هر 10 نفر (68.5٪) هفت نفر خود را سیاه‌پوست یا آمریکایی آفریقایی تبار معرفی کرده بودند. از این گروه، تنها 15 نفر مبتلا به NAFLD تشخیص داده شده بودند. با این حال، آنزیم های کبدی در یک سوم از 213 بیمار دیگر، غیر طبیعی بود. اما علیرغم غیر طبیعی بودن آزمایش آنزیم های کبدی، تعداد بسیار کمی (کمتر از 10٪) به متخصصان ارجاع داده شده بودند، یا تحت بررسی های پزشکی بیشتری قرار گرفته بودند.

تست هایی برای غربالگری NAFLD وجود دارد. یکی از پرکاربردترین آن­ها تست FIB-4 است که برای تخمین میزان اسکار در کبد استفاده می شود و به عنوان یک روش غیر تهاجمی و ارزان، ایمن و قابل اعتماد در نظر گرفته می شود. با این حال، محققان گزارش دادند که نمره ی تستFIB-4 ، در نظرسنجی به ندرت توسط بیماران گزارش شده است- در مجموع دو نفر -  و این در حالی است که حدود 85٪ از بیماران بر اساس ارزیابی های پزشکی خود برای آزمایش FIB-4 واجد شرایط بودند. یک روش دیگر برای ارزیابی کبد، سونوگرافی کبد است که آن نیز به ندرت مورد استفاده قرار می گیرد. حتی با وجود اینکه از هر سه بیمار، یک نفر دارای نشانه هایی از آنزیم های کبدی غیر طبیعی بود، تنها 7 درصد از آنها تحت سونوگرافی کبد قرار گرفتند و تنها 4.7 درصد به کلینیک کبد ارجاع شدند.

الکسوپولوس نویسنده اصلی این مقاله، در مورد دلایل احتمالی که به نظر می‌رسد افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمتر برایNAFLD غربالگری می شوند و این بیماری در آنها ناشناخته باقی می ماند، گفت: یک احتمال، آگاهی پایین در مورد NAFLD در بین ارائه دهندگان خدمات بهداشتی و بیماران است. همچنین، عدم اطمینان در مورد آنچه که می‌توان پس از تشخیص انجام داد، احتمالاً یک عامل دیگر است، و همچنین «عدم وجود درمان‌هایی که توسطسازمان غذا و داروی آمریکا تأیید شده باشند.به طور کلی، این تصور نادرست نیز وجود دارد که ما نمی توانیم کاری در مورد آن انجام دهیم. او در نهایت گفت: من همچنین گمان می‌کنم که ارائه‌دهندگان خدمات بهداشتی، بر موارد بسیار دیگری در طول معاینات بالینی تمرکز می کنند بهمین دلیل NAFLD اغلب در کنار قرار می گیرد و بررسی نمی شود.

در پایان، نویسندگان نوشتند: با وجود این که خطر ابتلا به این بیماری پیشرونده کبدی در این جمعیت بالا است، NAFLD در دیابت نوع 2 کنترل نشده، کمتر تشخیص داده می شود. به این ترتیب، نیاز زیادی وجود دارد که پزشکان مراقبت های اولیه و متخصصان غدد تشخیص و طبقه بندی خطرNAFLD  را در هنگام ویزیت بیماران مبتلا به دیابت در برنامه ی کار خود بگنجانند و به تلاش های چند رشته ای برای مقابله با این تهدید فزاینده سلامت عمومی، بپیوندند.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/news-research/2022/02/04/when-liver-disease-goes-unrecognized/